تئوری موسیقی سنتور

تئوری موسیقی سنتور

تئوری موسیقی سنتور

نت های موسیقی

نتهای موسیقی شامل 7 نت : دو؛ ر ؛ می ؛ فا ؛ سل ؛ لا ؛ سی میباشد .

خطوط حامل

پنج خط افقی و موازی با فواصل معین که نت ها را در رو یا میان خطوط آن می نویسند و از هم تشخیص می دهند ؛ حامل گویند .

خطوط حامل را از پایین به بالا می شمارند .

خطوط حامل

کلید

علامتی است که در سمت چپ پنج خط حامل قرار دارد و نام و موقعیت صدای نت ها را تعیین میکند .

معمولا از کلید سل استفاده میشود .

کلید

نتهای موجود بر روی خطوط حامل

نتهای موجود بر روی خطوط حامل

اما پنج خط حامل برای نوشتن همه نتها کافی نیست به همین دلیل از خطوط کمکی حامل استفاده میکنیم .

خطوط کمکی حامل

نحوه شناسایی نت های موسیقی در سنتور :

در سنتور سه موقعیت برای اجرای نت های موسیقی وجود دارد که شامل :

پوزیسیون اول ( سیمهای زرد )

پوزیسیون دوم ( سیمهای سفید )

پوزیسیون سوم ( سیمهای پشت خرک )

میباشد .

خرکهای سنتور را از پایین به بالا می شمارند .

نام خرکهای هم ردیف معمولا یکی است . بطور مثال خرک دوم سیمهای زرد و سفید و پشت خرک « فا » نامیده میشود .

✔️ نکته : در این مجموعه خرک اول سیمهای زرد نت دو کوک میشود .

نکته 1 : نت « می » روی خط اول حامل یا از خرک هشتم زرد استفاده میکنیم یا از خرک اول سیمهای سفید .

چنانچه علامت ( کرن ) پشت نت « می » قرار گیرد از خرک اول سیمهای سفید و در غیر اینصورت از خرک هشتم سیمهای زرد استفاده میکنیم .

تئوری موسیقی سنتور

نکته 2 : نت « می » بین خط چهارم و پنجم حامل :

اگر پشت آن علامت ( کرن ) داشت از خرک اول سیمهای پشت خرک اگر نداشت از خرک هشتم سیمهای سفید استفاده میشود .

تئوری موسیقی سنتور

نکته 3 : نت « فا » بین خط اول و دوم حامل : یا از خرک نهم سیمهای زرد استفاده میشود یا از خرک دوم سیمهای سفید .

اگر عدد 9 روی فا باشد از خرک نهم سیمهای زرد و در غیر اینصورت از خرک دوم سیمهای سفید استفاده میشود .

نت « فا »

نکته 4 : نت « فا » روی خط پنجم حامل : یا از خرک نهم سیمهای سفید استفاده میشود یا از خرک دوم سیمهای پشت خرک

اگر عدد 9 روی نت فا باشد از خرک نهم سیمهای سفید و در غیر اینصورت از خرک دوم سیمهای پشت خرک استفاده میشود .

نت « فا »

طرح کلی و نام نتها روی سیمهای سنتور

طرح کلی و نام نتها روی سیمهای سنتور

اشکال مختلف نتها

شکل نت ؛ کشش‌ زمانی نت ها را بیان می‌کند .

برای تعیین امتداد کشش اصوات و سکوتها اشکال گوناگونی بکار میرود .

اشکال مختلف نتها

ارزش زمانی نتها :

گرد ؛ دو برابر سفید

سفید ؛ دو برابر سیاه

سیاه ؛ دو برابر چنگ

چنگ ؛ دو برابر دولاچنگ

دولاچنگ ؛ دو برابر سه لاچنگ.

نموداری از کشش نت ها و ارزش آنها نسبت به یکدیگر

نموداری از کشش نت ها و ارزش آنها نسبت به یکدیگر

شکل سکوت ها و کشش آنها 

ارزش زمانی سکوتها در موسیقی با ارزش نت هم نام آن سکوت ها برابر است یعنی اگر نت گرد 4 ثانیه امتداد یابد سکوت گرد نیز 4 ثانیه طول می‌کشد .

شکل سکوت ها و کشش آنها

میزان :

هر قطعه موسیقی از نظر زمان به قسمت های مساوی تقسیم میشود که هر یک از آن قسمت ها را میزان و خط قائمی که آنها را از هم جدا می کند ؛ خط میزان گویند .

میزان

کسر میزان :

عدد کسری که بعد از کلید قرار می‌گیرد را کسر میزان می گویند .

صورت کسر معرف تعداد ضرب های میزان و مخرج کسر معرف کشش هر ضرب است .

کسر میزان

دولا خط :

خطوطی هستند که در انتهای یک قطعه قرار می گیرند و نشانگر پایان قطعه می باشند .

دولا خط

علامات برگشت یا تکرار :

علامات برگشت یا تکرار

تغییرات نت :

تغییرات نت

Rating: 5

2 دیدگاه برای “تئوری موسیقی سنتور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *